Manon Schoneveld

Project volgens planning

De derde cursus Gezondheidsvaardigheden wordt in het najaar gegeven door Felice Gaughan.
Doel: doorontwikkelen en verduurzamen aanpak gezondheidsvaardigheden IB.

Tot nu toe zijn twee cursussen gezondheidsvaardigheden gegeven in de IB. Hoofdonderdelen van deze cursussen waren:
1. Behandelen van een aantal centrale gezondheidsthema’s en veelvoorkomende aandoeningen. Deze thema’s zijn vastgesteld aan de hand van input van GGD Amsterdam en Pharos, signalen uit de wijk en een behoefteonderzoek onder de doelgroep. Bij alle thema’s is ruim aandacht besteed aan de invloed van migratie en cultuur op de beleving van ziekte en gezondheid
2. Gezondheidsvaardigheden, zoals: waar vind je betrouwbare gezondheidsinformatie, wanneer roep je hulp in en van wie, het belang van taalvaardigheid om goed te kunnen communiceren met hulpverleners en gezondheidsinformatie te kunnen lezen en begrijpen, hoe lees je een bijsluiter, belang van therapietrouw
3. Informatie en dialoog over voorzieningen in de wijk. Professionals uit de wijk vertellen op een laagdrempelige manier over hun aanbod. Daarna dialoog over drempels om van het zorg- en welzijnsaanbod gebruik te maken
4. Bij beide cursussen bestond de eerste bijeenkomst uit een presentatie en spel over Positieve Gezondheid. Bij de tweede cursus is het gedachtegoed van Positieve Gezondheid verder ingebouwd door de gezamenlijk verwoorde veranderdoelen steeds mee te nemen in de rest van de cursus (bijvoorbeeld hulp durven vragen en verbeteren taalvaardigheid).
Om de doelgroep (bewoners met lage taalvaardigheid die onbekend zijn met of onvoldoende gebruik maken van het aanbod) optimaal te kunnen bereiken, is samengewerkt met bewonersorganisaties.

Opzet van de derde cursus:
1. Positieve Gezondheid en formuleren gezondheidsdoelen.
Resultaat: deelnemers zijn zich bewust van de verschillende factoren die van invloed zijn op gezondheid. Zij hebben (groepsgewijs) een aantal leerdoelen gesteld
2. Taal en basale gezondheidsvaardigheden.
Resultaat: deelnemers zijn zich bewust van het belang van gezondheidsvaardigheden. Zij weten welke vaardigheden belangrijk zijn om te ontwikkelen en waar en hoe ze dat kunnen doen
3. Uitleg wijkzorg. Samen sociale kaart maken aan de hand van de zes dimensies van het spinnenweb.
Resultaat: deelnemers weten welke activiteiten en voorzieningen er zijn in de wijk en hoe zij hier gebruik van kunnen maken
4. Keuzemodule 1: uitnodigen professional uit de wijk en/of bespreken ziektebeeld.
Resultaat: bewoners zijn beter op de hoogte van het zorgaanbod in de wijk. Zij weten bij gezondheidsklachten wat zij zelf kunnen doen en wanneer en bij wie zij hulp moeten inroepen
5. Keuzemodule 2: uitnodigen professional uit de wijk en/of bespreken ziektebeeld.
Afsluiting en evaluatie, inventariseren verdere behoeften, uitdelen sociale kaart.
Resultaat: bewoners zijn beter op de hoogte van het zorg- en welzijnsaanbod in de wijk. Zij ervaren minder drempels om hier gebruik van te maken. Zij weten bij gezondheidsklachten wat zij zelf kunnen doen en wanneer en bij wie zij hulp moeten inroepen. Zij weten hoe en waar zij zelf informatie kunnen vinden over gezondheidsklachten en het (veranderende) aanbod in de wijk. Zij zijn zich bewust van het belang van gezondheidsvaardigheden en weten hoe en waar zij deze kunnen verbeteren.

Het draaiboek wordt na afloop van de derde cursus gemaakt en bevat elementen als:
- Doel cursus
- Kernelementen cursus
- Hoe afstemmen op beoogde gebied/doelgroep (cijfers, demografie, gezondheidsklachten) en behoefteonderzoek
- Voorwaarden voorlichting/informatiemateriaal en dialoog (gericht op laaggeletterden, cultuursensitief) en hoe kennis toetsen (bijvoorbeeld terugvraagmethode)
- Stappenplan, basisopzet per bijeenkomst
- Suggesties voor invulling, thematisch en keuze professionals
- Handleiding sociale kaart maken aan de hand van spinnenweb
0
Open de update in eigen pagina