Projectvoorstel voor gebiedsplan 2018   

Financiële educatie, voor jongeren uit armoede gezinnen

A
geplaatst op 7 september 17, 15:54 uur
Dit project is ingediend als voorstel voor het Gebiedsplan 2018 - Indische buurt

Dit project is voorgesteld voor Gebiedsplan 2018 - Indische buurt, maar is niet opgenomen

ARGUMENTATIE: Deze activiteit wordt opgenomen in het gebiedsplan onder de prioriteit: Minder armoede en werkloosheid en meer benutten van lokaal maatwerk in de uitvoering en minder regelgeving.

LEES VERDER: Moneyschool en budgetvoorlichting

Alleen al in Amsterdam groeien 35.717 kinderen en jongeren tot 18 jaar op in armoede. Veel van hen- met name die uit migrantengezinnen (24.596) krijgen vanuit gezin en onderwijs onvoldoende mee over een financieel verantwoorde leefstijl. Dit verhoogt het risico dat zij zelf weer in armoede belanden. Zo wordt armoede overgedragen van generatie op generatie (erfelijk). Er is een lange wachtlijst van jongeren. Ouders willen (m.n. vaders) dat hun kinderen leren om financieel goed voor zich zelf zorgen. Om de wachtlijst weg te werken willen we meer MON€Y SCHOOL aanbieden. www.themoneyschool.nl

Toelichting:

MON€Y SCHOOL wil de erfelijkheid van armoede bij kinderen en jongeren doorbreken. Door de groepslessen van MON€Y SCHOOL ontwikkelen jongeren 8-18 jaar een financieel verantwoorde leefstijl. Wekelijkse lessen van 2 uur over financiële zaken zoals: sparen, lenen, budgetteren, reclame, groepsdruk, gezonde leefstijl, duurzaamheid (besparing), rechten en plichten en starten van een eigen onderneming. Dit is gekoppeld aan toekomstdromen en talenten van leerlingen.

Gewenst resultaat MON€Y SCHOOL wil de erfelijkheid van armoede bij kinderen en jongeren doorbreken. Door de groepslessen van MON€Y SCHOOL ontwikkelen jongeren 8-18 jaar een financieel verantwoorde leefstijl. Wekelijkse lessen van 2 uur over financiële zaken zoals: sparen, lenen, budgetteren, reclame, groepsdruk, gezonde leefstijl, duurzaamheid (besparing), rechten en plichten en starten van een eigen onderneming. Dit is gekoppeld aan toekomstdromen en talenten van leerlingen

Financiële groepslessen vormen een belangrijke preventieve activiteit om te voorkomen dat jongeren in schulden terecht komen. De lessen zijn leuk, speels, inspirerend, leerzaam en sluiten aan bij de leefsituatie en het ontwikkelingsniveau van kinderen/jongeren.
Kinderen leren na te denken over hun toekomst, leren hun talenten te benoemen en komen in aanraking met rolmodellen.
Ouders worden intensief betrokken bij het leerproces van hun kinderen en leren zelf over de voorzieningen die voor hen beschikbaar zijn.
Foto
Bijdrage aan de prioriteiten: Sorry, there was an error on this page.