Projectvoorstel voor gebiedsplan 2019

Toekomstperspectief: Een plan om preventief armoede te bestrijden in Amsterdam Indische buurt

Geplaatst op 31 oktober 2018, 20:37 uur
Dit project is ingediend als voorstel voor het Gebiedsplan 2019 - Indische buurt
VOORLOPIG BESLUIT:
Dit project wordt niet voorgedragen voor het concept Gebiedsplan 2019 - Indische buurt

ARGUMENTATIE:
Het gaat om schuldhulp/dienstverlening en om preventie. De analyse klopt in grote lijnen wel, maar juist voor klanten met de genoemde problematiek, die dus (niet in aanmerking komen voor een traject bij Dynamo ( moet voor schuldhulpverlening overigens bij Civic zijn) zijn niet geholpen met een nieuwe aanbieder van diensten. Preventief is er ook al een redelijk aanbod. Bijvoorbeeld van budgetlessen en spreekuren. Hier gaat het om extra aanbod van dienstverlening met een te stevig extra budget. Past daarom niet in het gebiedsplan.

Het plan is om de bewoners van Amsterdam Indische buurt te helpen die op dit moment tussen wal en schip belanden met betrekking tot schulden. Er is een groep klanten bekend die niet in aanmerking komen voor de schuldhulpverlening bij Dynamo vanwege fraude vorderingen, CJIB boetes of een fraude registratie bij de bank. Er zijn nog tal van voorwaarden te noemen waardoor een klant gewoonweg niet via de reguliere weg zijn of haar schulden kan saneren. Denk aan het hebben van een auto, inwonende kinderen die geen kostgeld betalen en/of een huisvesting probleem. Echter zijn er ook klanten die een lage schuldenlast hebben en daarom niet naar de schuldhulpverlening kunnen en/of willen. Die klanten willen wij graag helpen!

Van belang is dat wij het samen met de klant gaan doen en samen een plan van aanpak opstellen. De klanten krijgen hulp op maat. Met deze werkwijze willen wij ook de zelfredzaamheid vergroten van een klant door vooral samen een schuldeisers te bellen en/of samen te internetbankieren. De hulpverlening zal 1 op 1 geschieden, de klant krijgt de volle aandacht en er zal niet teveel tijd tussen de afspraken zitten. Net genoeg om de zaken op orde te krijgen maar ook om de klant gemotiveerd te houden. Wij zullen werken met een 5 stappen plan. Dit is vooral bedoeld om de klant structuur te bieden in het traject en het overzichtelijk te houden. Niet alle klanten zullen de 5 stappen doorlopen. Men kan al succes geboekt hebben bij de eerste 3 stappen.

Ook is het van belang voor de klant om te weten dat de klant niet aan zijn of haar lot zal worden overgelaten. Als de eerste 3 stappen geen resultaten boeken zullen wij de klanten begeleiden naar de schuldhulpverlening door samen met de klant de administratie op de orde te krijgen, de voorwaarden te controleren en samen een afspraak te maken. Dat geldt ook voor stap 5, aanmelding beschermingsbewind.

Wij hebben al een aantal klanten op deze wijze op weg geholpen. Wij hebben echter niet de middelen om dit breed in te zetten. Het is namelijk van belang om de doelgroep breed te houden zodat er niet opnieuw klanten net buiten de boot vallen. Er wordt geen minimale of maximale leeftijd gehanteerd en het is ook niet van belang of de klant een inkomen uit werk of een uitkering ontvangt. Wij trachten met dit plan juist alle burgers te bedienen die kampen met schulden. Dat kunnen de minima zijn maar ook de middeninkomens die geen recht hebben op tegemoetkomingen.

Gewenst resultaat 
Pilot voor 25 kandidaten
- Schuldenvrije toekomst
- Zicht op eigen budget en eigen mogelijkheden
- Betalingsregelingen en/of kwijtscheldingen
- Toeleiding tot de schuldhulpverlening, drempels weggenomen m.b.t. voorwaarden
Idee
Bijdrage aan de prioriteiten:
Hoort bij doelstelling 
Minder armoede en werkloosheid in de Indische Buurt (?)
Deel dit:
3 reacties

Nizar Lachkar

do 1 november 2018 12:08
Ja

Rens van der Linden

vr 9 november 2018 21:32
Wat voegt dit toe aan de reeds bestaande instellingen en initiatieven rond schuldhulpverlening? Of doen jullie dit voor noppes of enkele makkies?

Nizar Lachkar

zo 11 november 2018 06:58
Bij ons is er geen lange wachttijd en zijn er meerdere oplossingen buiten een gemeentelijke kredietbanklening of wettelijke schuldhulp. Onze budgetcoaches zijn er om dat juist te voorkomen. Dat maakt ons anders dan de bestaande instellingen. Ook de afvallers van schuldhulp worden opgenomen.