Projectvoorstel voor gebiedsplan 2019

Herinrichting Zeeburgerdijk

Geplaatst op 25 oktober 2018, 11:45 uur
Dit project is ingediend als voorstel voor het Gebiedsplan 2019 - Indische buurt
VOORLOPIG BESLUIT:
Dit project wordt niet voorgedragen voor het concept Gebiedsplan 2019 - Indische buurt

ARGUMENTATIE:
Dit voorstel overstijgt de scope van het gebiedsplan. Wel pakken we het signaal op. We hebben de (toenemende) verkeersdrukte op de Zeeburgerdijk en de Insullindeweg als gevolg van de ontwikkelingen van het Cruquiusgebied en het Zeeburgereiland in de tekst van de gebiedsagenda en de tekst het gebiedsplan verwerkt. Aan de hand van toekomstige ontwikkelingen in Oost zal bepaald worden of en hoe de inrichting van de Zeeburgerdijk geoptimaliseerd kan worden. Vooruitlopend op deze ontwikkeling zullen we een specialist op het gebied van verkeer laten kijken of er mogelijk nu al verkeerskundige aanpassingen gedaan moeten worden om de veiligheid op de Zeeburgerdijk en de Insulindeweg te kunnen (blijven) garanderen.

De Zeeburgerdijk wordt gebruikt als doorgangsweg vanaf de A10, via het Zeeburgereiland. De Zeeburgerdijk is letterlijk de grens van de Indische buurt en het Cruquiuseiland. Op de Zeeburgerdijk geldt een maximumsnelheid van 50 km p/u, maar in de praktijk worden snelheden gehaald van 80 km p/u. Dit maakt dat de veiligheid op de Zeeburgerdijk in het geding komt.

Gewenst resultaat 
Het gewenste resultaat is dan ook een herinrichting van de Zeeburgerdijk, waarbij gemotoriseerd verkeer wordt gewezen op de maximumsnelheid. Realisatie en handhaving zou mogelijk gemaakt moeten worden door middel van (lichte) verkeersdrempels, oversteekplaatsen (zebrapaden), en eventueel een flitsapparaat dat controleert op maximumsnelheid. Bijkomend voordeel zou zijn dat er meer groen in de straat verwerkt kan worden.
Idee
Bijdrage aan de prioriteiten:
Hoort bij doelstelling 
Betere balans tussen levendigheid en leefbaarheid (?)
Deel dit:
2 reacties

Erwin van Wijk

do 25 oktober 2018 16:17
Ja: Helemaal eens dat de Zeeburgerdijk een oog- en oorzeer is. Ben geen voorstander van drempel maar zie meer heil in wat groen gebruiken om enige knikjes erin te maken. Dat belemmert ook het zicht vooruit zodat men eerder geneigd is de snelheid te temperen.
En natuurlijk brommers verbieden..

Dagmar van Oosterhout

wo 31 oktober 2018 09:42
Ja