Bericht

Kinderen leren over hun buurt - Culturele Erfgoed-leerlijn van basisschool de As-Siddieq

Geplaatst op 30 juni 2016, 16:00 uur

'Als kinderen meer weten over de buurt waarin ze opgroeien, zorgt dat voor meer respect en betere integratie,' aldus Samira Farid. Zij is de initiatiefneemster van de ‘Culturele Erfgoed-leerlijn’ die binnenkort start op basisschool As-Siddieq. De omgeving staat erin centraal. Gebouwen, parken en straten in de buurt worden gekoppeld aan de geschiedenis.

Door Aldert Bergstra

Als voorbeeld noemt Farid de Joodse begraafplaats bij het Flevopark. 'Kinderen denken dan al snel: daar zullen wel rijke mensen liggen. Dan leggen wij ze uit dat daar juist arme kinderen begraven zijn. Dat maakt dat ze er anders naar gaan kijken.'

‘Ook koppelen we straatnamen in de Indische Buurt op creatieve wijze aan de geschiedenis, van bijvoorbeeld Nederlands-Indië. En komen voor het project ‘Opa’s en oma’s’ grootouders met diverse achtergronden vertellen over vroeger,’ vertelt Farid. In oktober doen bovendien twee klassen mee met het project ‘Oorlog in mijn Buurt’.

Illustration
 
Deel dit: